Dag 8 Bangkok - Ayutthaya

24 juli 2023 - Rua Yai, Thailand

Gisterenavond met de taxi nog even Bangkok in geweest, naar Khoasan road dan maar. De regen in combinatie met het vroege tijdstip zorgt ervoor dat er nog niet veel te doen is. Wel staat op veel plekken de muziek knetter hard, 103 decibel is hier blijkbaar nog niet de norm. Tja, wat zullen we van deze plek zeggen, Stratumseind in het zuur ? We zijn er nu toch en stappen een tent binnen waar we wat eten en drinken. Ondertussen wordt het al wat drukker en komt de doelgroep voor deze straat tevoorschijn. Wij zijn het beu, mede gezien het matige eten en de slechte bediening hier. Met de tuktuk terug naar het hotel voor een tukje.

De volgende ochtend worden we wakker van een lekkende airco. Een beker met handdoek eronder en nog even slapen. We krijgen weer een heerlijk ontbijt voorgeschoteld en praten wat met de eigenaresse, wat een lieve vrouw. We checken uit en laten een taxi bestellen die ons naar het station van Bangkok brengt. Het station is best groot zodat we bij het informatiecentrum de weg vragen. We vinden de kaartverkoop maar staan toch nog verkeerd. Vanuit hier gaan alleen de lange afstandstreinen. Wij moeten naar exit 5, de weg oversteken, de spoorrails over (das hier normaal) en dan daar een kaartje kopen voor de treinreis naar Ayutthaya, een stad 80 kilometer verder. We klapperen 2 keer met onze oren als we de prijs horen: 28 bath, oftewel 75 cent voor 2 personen. De reis duurt ongeveer anderhalf uur. De conducteur geeft netjes aan wanneer we moeten uitstappen. We lopen direct naar het informatiecentrum en halen alvast onze treintickets op voor de nachttrein van morgen. Zo, die zijn alvast binnen. Met de tuktuk naar het hotel, inchecken en settelen. Het is een kleinschalig complex met schattige huisjes. Een soort minicamping in de jungle lijkt het wel. We gaan Ayutthaya verkennen. Deze stad is 400 jaar de hoofdstad van Thailand geweest en staat vol met tempel ruïnes. We kopen een combinatieticket waarmee we alles mogen bezoeken. Toevallig starten we bij Wat Maha That, gelegen in het historische park van Ayutthaya. Indrukwekkend om te zien. Een van de hoogtepunten in het park is het Buddha hoofd in de boom. Hier is het dan ook best druk. We nemen wat foto's en lopen verder door het park. Het wordt steeds rustiger zodat we van de rest ook mooie foto's kunnen nemen. We wandelen daarna nog even een ander tempel complex binnen. Hier is het ook rustig zodat we ook hier mooie foto's kunnen maken. Tegen 5 uur gaan we terug naar het hotel. 2 uurtjes later is het al donker en horen we de gekko's buiten feestvieren. Deze beestjes zijn we al vaker tegengekomen dus laat maar lekker doen. Hapje eten, Pad Thai, onze favoriet tot nu toe. Nog even over de avondmarkt, maar deze stelt niet veel voor. Kort nog even naar de verlichte tempels kijken en weer terug richting ons bedje. Morgen nog een dagje hier in Ayutthaya en dan 's avonds de nachttrein nemen naar Chaing Mai.

1. Ineke:
    24 juli 2023
    Dat is nog eens goedkoop reizen met het openbaar vervoer. En bijzonder een Buddha in een boom. Lekker slapen en op naar morgen. Ben benieuwd hoe de nachttrein gaat zijn.
  2. Anouk Terbeek:
    25 juli 2023
    Wauw, ziet er allemaal super uit!! 🗿