Dag 7, Bangkok

23 juli 2023 - Bangkok, Thailand

Lekker relaxed opgestaan en daarna ontbeten. Vandaag roerei met kippenworstjes en wafels met banaan. We gaan weer met de watertaxi richting het koninklijk paleis. Aan de kade kopen we voor William nog even een harembroek met olifantprint. De 3 oude dametjes helpen vriendelijk en laten de prijs zien. Als we een prijs noemen 30 bath hierboven zie je ze denken, hé wat doen ze nu ? We betalen en lopen lachend naar buiten met op de achtergrond een nog hardere lach. We kopen tickets voor het paleis en na binnenkomst kijken we onze ogen uit. Wat een pracht en praal. Af en toe heb je het gevoel dat je in de Efteling bent. We nemen de ene foto na de andere, dat wordt weer keuzes maken straks. We gaan ook naar de tempel met de groene Buddha. Hoog op zijn troon spotten we deze, we waren er bijna voorbij gelopen. Even afkoelen in het museum dat ook te bezichtigen is. Daarna weer het laatste gedeelte van het koninklijk paleis bezoeken. In totaal zijn we 3 uur op bezoek geweest. Dat vraagt weer actie voor de inwendige mens. We besluiten om met een longtail boot op pad te gaan. We zoeken een van de vele aanbieders op voor de onderhandeling. Het resultaat: weer korting (maar vermoedelijk toch teveel betaald), privé tour en direct vertrekken. We varen richting de drijvende markt maar de activiteiten op de markt zijn al klaar. Hier en daar nog een verdwaald exemplaar, waar we dan maar een colaatje scoren. We leggen aan bij de plek van de drijvende markt en gaan aan wal. Toeristenplek gemengd met locals. We zoeken een plekje bij het podium waar de fanatieke thai zich kan uitleven met Karaoke. De microfoon staat niet stil. Na 25 minuten hebben we het wel gezien, gaan terug naar de boot en varen verder door de klongs van Bangkok. Dit zijn oude kanalen in de wijk Thon Buri waar de mensen leven in houten huizen op palen. Soms net een bouwval, soms opvallend mooi. Maar meestal toch de authentieke huizen met de vriendelijke mensen. Even een extra stop omdat de schipper wat inkopen moet doen. En de schroef van de boot moet perfectioneren. We kijken naar achteren en zien ineens een enorme varaan die aanstalte maakt het water in te komen. Gelukkig blijft hij op de kant en varen we weer verder. Na zo'n anderhalf uur gaan we terug richting het vertrekpunt. We mogen nog wat laatste foto's maken en dan gaat het gas erop. Tevreden lopen we terug naar het hotel. Niet veel later begint het flink te regenen en komt er onweer. Gelukkig liggen we dan al lekker op ons bedje naar buiten te koekeloeren. Vanavond nog maar een keertje met de taxi naar het centrum om Bangkok af te sluiten. Paraplu maar meenemen gokken we zo. Morgen met de trein naar de volgende bestemming: Ayutthaya.

1. Mama/oma:
    23 juli 2023
    Wauw, je kunt jullie niet bijhouden. Wat een energie maar ook vandaag weer veel gezien zowel pracht en praal als de gewone lokals. Leuke broek William ( meteen outfit voor carnaval ) Mooie foto’s weer. Morgen op naar de volgende bestemming, goede reis. Liefs
  2. Marcella Withagen:
    23 juli 2023
    hahaha, je mocht zeker niet met je korte broek naar binnen. Tof hè varen door de klongs?! Gaaf ook die varaan. Die hebben wij in een park ook zien lopen destijds. Evelien vond het eng, onze dierenvriend Jurgen moesten we er vandaan houden die ging wel eens even dichtbij kijken ;-)