Dag 9, Ayutthaya

25 juli 2023 - Bangkok, Thailand

Vandaag nog een dag in Ayutthaya. Na het ontbijt bekijken we samen wat we vandaag nog willen zien hier. De meeste tempels liggen centraal bij elkaar. Er zijn er ook een paar welke aan de rand liggen. We kiezen voor, wat men zegt, een van de mooiste tempelcomplexen van Ayutthaya: Wat Chai Watthanaram. Dit ligt een eindje lopen maar je raad het al, dat wordt de tuktuk. We huren een tuktuk voor 2 uurtjes en vertellen wat we vandaag nog willen zien. Even op de kaart aanwijzen, onderhandelen en op pad. We hebben geen spijt van de keuze, het tempelcomplex is schitterend. En we krijgen er een gratis show bij van een grote groep Aziatisch jeugd in klederdracht. Enige nadeel is dat ze overal 27 foto's van willen maken. We willen wel een keertje wachten maar dan is het wel genoeg. We zien dat ze bezig zijn met de restauratie van een van de tempels. In 2011 is van dit complex veel beschadigd tijdens de overstromingen. Gelukkig ziet men in dat dit tempelcomplex niet verloren mag gaan en is er geld beschikbaar gesteld voor de restauratie. Na drie kwartier hebben we het gezien, stappen weer in de tuktuk en gaan naar de 2e plek. Hier liggen 3 bezienswaardigheden bij elkaar. Of eigenlijk zijn het er maar 2 want van het voormalig koninklijk paleis is niet veel meer over. Wat wel mooi is, is de naastgelegen tempel Wat Phanan Choeng, waarin een 19 meter hoog Buddha beeld staat. Naast toeristen vooral ook veel lokals die komen om te bidden en mediteren. Tot slot bezoeken we Wat Prha Si Sanphet, een boeddhistische tempel waar de 3 enorme torens, chedi's genaamd, nog fier overeind staan. Uiteraard weer mooie foto's gemaakt en dan vinden we het wel genoeg voor even. De 2 uurtjes zijn bijna voorbij en we laten ons afzetten bij het Chao Sam Phraya nationaal museum. Hier liggen de vele, voornamelijk goud, schatten en relikwieën welke ze in de tempels hebben gevonden. Als we naar binnen gaan zien we 7 bussen staan, zal wel druk zijn. Maar als we naar binnen willen gaan komt er een hele lading scholieren naar buiten. O, vandaar die bussen. We gaan naar binnen en bekijken rustig het museum. De rust is echter van korte duur want een nieuwe lading scholieren komt het museum binnen. Haha, voor zover de rust. Na ruim een uur willen we ook nog het andere gedeelte van het museum bezoeken maar helaas wordt dit net verbouwd. Dan maar via het park terug. Rustig op een bankje wat rond zitten koekeloeren. Straks wat eten, inkopen doen bij 7-eleven, terug naar het hotel en dan naar het station. Daar stappen we vanavond om 19.45 uur op de nachttrein naar Chaing Mai. Hopelijk een  goede nachtrust en dan om 7.15 in Chaing Mai aankomen.