Dag 6, Bangkok

22 juli 2023 - Bangkok, Thailand

Gisterenavond toch nog maar even Bangkok ingegaan. Richting Khoasan road, de straat voor rugzaktoeristen die je blijkbaar gezien moet hebben als je in Bangkok bent. Vlak voor dat we er zijn komen we in een andere straat waar het gezellig druk is. We lopen een leuke tent binnen voor jawel, een hapje en een drankje. Na afloop regelen we een tuktuk, wat een  herrie maken die dingen. Maar wel lekker met die wind door je haren.

Vandaag gestart met een heerlijk omelet ham kaas, vers voor onze neus bereid. Uiteraard vers fruit erbij, een jus en een bakkie koffie. Op advies van de receptionist pakken we de watertaxi. We willen naar het koninklijk paleis. We raken in gesprek met Australische mensen, of eigenlijk Tasmanien People, zoals ze zelf zeggen. Aha, van die duivel. Ze leggen ons uit hoe we het beste met de watertaxi kunnen gaan. Als we van de boot stappen en richting het paleis lopen worden we aangesproken door een man van de security. Hij zegt dat je een lange broek moet dragen wanneer je bij het paleis naar binnen wil gaan. En dat we beter later kunnen gaan omdat er nu allerlei ceremonies bezig zijn waardoor veel niet toegankelijk is. Hij ziet ons twijfelen en zegt met een lach dat hij echt security is en dat hij niets wil verkopen. Hij tekent op de kaart enkele interessante plekken en regelt voor ons een privé chauffeur. Die rijdt met ons naar 4 verschillende punten in haar tuktuk. En telkens wacht ze netjes op ons. En dat voor 4 euro, daar gaan we niet voor pingelen. We bezoeken de 1e tempel waar een bruiloft aan de gang is. We nemen wat foto's en gaan door naar de 2e bestemming. Haha, toch een  beetje gefopt want we worden naar een winkel gereden met kasjmier maatpakken. We spelen het spelletje even mee en gaan dan weer naar buiten. Op naar de volgende tempel, Wat Intharawihan, met als hoogtepunt letterlijk en figuurlijk een 32 meter hoge Buddha.  We struinen wat rond, rusten even uit en gaan met onze chauffeur naar de volgende bestemming Wat Pho. Hier is de liggende Buddha te bewonderen, een enorm beeld van ruim 46 meter. Voordat we daar naar binnen gaan mag Kitty eerst de gong luiden. Offeren mag je overal, dus ook bij de liggende Buddha. Voor 20 Bath koop je een bakje met muntjes die je vervolgens al lopend in offerbakjes gooit. Wow, wat is dit complex groot, we lopen er zeker meer dan een uur rond. Even kijken hoe laat het is. Te weinig tijd om het koninklijk paleis vandaag nog te doen. Even wat eten en terug naar het hotel om op te frissen. Straks om 18.00 uur de avond fietstocht bij, wie kent hem niet, Co van Kessel, een begrip in Bangkok. Dit keer vanuit het hotel met de taxi, met een meter zodat we een keertje niet hoeven te pingelen. Ruim op tijd komen we bij het meeting point. We zijn met 15 deelnemers, 13 Nederlanders en 2 Duitse miepers, en 2 gidsen. Na een korte inleiding gaan we naar buiten. Het begint al schemerig te worden. En ook voelen we de 1e druppels. Net als we met de fietsen op de boot gaan gaat het harder regenen. We krijgen poncho's maar wachten nog even met het aantrekken hiervan. Maar de bui wordt flink dus iedereen kiest ervoor de poncho aan te doen. Pff, das warm maar wel droog. Inmiddels is het al aardig donker en zien we de vele lichtjes verschijnen. Het fietsen is grappig, over de stoep, door kleine steegjes en zelfs dwars over een markt. En iedereen maar zwaaien en lachen. Na een uur is de regen gestopt en zegt de gids dat we de poncho's wel uit kunnen doen. Heerlijk moment. Onderweg krijgen we flesjes water waarvan we heerlijk genieten. We fietsen langs het koninklijk paleis dat mooi verlicht is, net als de straten met alle lichtslangen. De laatste stop is in China Town. Hier lopen we langs verschillende kraampjes en mogen van alles proeven. Kitty werkt een sprinkhaan naar binnen. Hoepla. Daarna eten we nog bamboe blad met inhoud (wat was dat ?), een zeer zoute en kruidige noodles soep en tot slot nog wat satéstokjes. Na ruim 3 uur komen we bij het eindpunt en bedanken de gids. We wensen de andere deelnemers nog een fijne vakantie en gaan met de taxi weer terug naar het hotel. Het regent weer dus stijgt de taxiprijs. Gek zijn ze hier niet. Het is tegen 22.00 uur als we bij het hotel aankomen. We vragen of de restaurants in de buurt nog open zijn. We moeten opschieten indien we er nog naar toe willen. Weet je wat, we bestellen een pizza. De receptionist helpt ons hiermee en zegt dat we wel in de ontbijtruimte kunnen zitten. Een halfuurtje later zijn de pizza's er. We vragen de receptionist of hij ook wat pizza wil eten. Verrast en verlegen maakt hij hiervan gebruik. Zo, mooi geweest vandaag. Even douchen, verhaal schrijven en morgen nog een dag op pad in Bangkok.

1. Marcella Withagen:
    22 juli 2023
    Co van Kessel is Idd een begrip. Man zelf is al jaren dood 💀, zijn bedrijf daarentegen loopt heel goed
  2. Ineke:
    22 juli 2023
    Een lange dag met mooie plaatjes en bijzondere gerechten. Een avondfietstocht leuk om het ook Bangkok bij avond te beleven.
  3. Anja van Lierop:
    23 juli 2023