Dag 4, Kanchanaburi

20 juli 2023 - Kanchanaburi, Thailand

Net als gisteren de wekker om 7 uur gezet zodat we om 8 uur weer op pad konden. Helaas appt As dat hij zelf niet mee kan gaan omdat hij met zijn moeder naar het ziekenhuis moet. Hij geeft een omschrijving van de auto welke ons klokslag 8.01 komt oppikken. Vandaag een vrouwelijke chauffeur, ja ook in Thailand zijn ze bezig met inclusiviteit en diversiteit. Hoewel de chauffeur vrij jong is spreekt ze nauwelijks Engels. Als dat maar goed gaat vandaag. Stop 1 vandaag is Hellfire Pass, een kilometer of 70 verderop. Dit betreft een herdenkingsmuseum, opgericht door de Australische regering. Dit ter nagedachtenis aan de vele mensen die gestorven zijn tijdens het aanleggen van de spoorlijn tussen Birma en Thailand. Er is ook een trail welke je kunt lopen, de zogenaamde Helltrail pass. Deze loopt over een gedeelte van de spoorlijn van destijds. We kiezen voor de totale route en spreken af dat de chauffeur ons bij het eindpunt weer ophaald. De tocht zal zo'n anderhalf tot 2 uur in beslag nemen. Voordat we mogen gaan wordt verzocht om water en muggenspray mee te nemen. We krijgen een audiotour mee, in het Nederlands nog wel. En omdat we het hele traject willen doen, zijn we verplicht een walkie talkie mee te nemen. We testen deze en mogen op pad. Het eerste gedeelte tot het herdenkingsmonument is goed te doen. Vandaag is het weer lekker tropisch, het zweet trekt de muggen aan, ondanks het vele sprayen. Het tweede gedeelte is van het betere klauterwerk. De audiogids vertelt het verhaal over de verschrikkelijke tijd die de arbeiders hebben doorstaan, dus niet zeuren over muggen nu. Bij het eindpunt aangekomen staat de chauffeur ons al op te wachten.  Via een stevig bergpas brengt ze ons terug naar het bezoekerscentrum. We eten en drinken  wat en gaan door naar de volgende stop: Saiyok Noi Waterfall. Hier lopen we even rond, maken wat toeristen foto's en gaan verder naar stop 3: Muang Sing Historical Parc. Onderweg valt het ons op dat de grond hier overal rood is gekleurd, het lijkt wel gravel. Bij stop 3 aangekomen zien we nauwelijks andere mensen dus lopen we op ons gemakje rond. Maar al snel komen er wat bussen aan dus zetten we de pas erin om nog foto's te kunnen maken zonder teveel andere mensen. Hoogtepunt van dit park is een oude Khmer tempel welke gelijkenissen laat zien met Angkor Wat in Cambodja. Nog even wat andere stukjes zien, o.a. een vijver met mooie waterlelies en weer verder. Stop 4 is een grot met een gouden Buddah erin, the Krasea Cave. We worden getrakteerd op onze 1e bui en drinken wat bij een kraampje. We bieden de chauffeur ook een drankje aan en ze is blij verrast. Dat zijn we 2 minuten later ook want ze komt terug met een paraplu uit een kraampje voor ons. We willen deze uiteraard betalen maar daar wil ze niets van weten. Goede ruil, flesje fris tegen een paraplu. Na het bezoek aan de grot geven we aan dat we net de trein terug willen reizen over het oude spoor. Ze vertelt ons hoe we dit moeten regelen, lang leve Google translate. We nemen afscheid en wachten een halfuur. TOETTOET, daar komt de trein aan. Aardig wat mensen hebben hetzelfde idee en stappen in. Even later komt de conducteur en bij hem kopen we de kaartjes. De treinreis duurt anderhalf uur en is een leuke afsluiting van deze dag. Om half zes komen we aan op het station River Kwai Bridge. We kijken hoelaat we hier morgen weer moeten opstappen voor de trein naar Bangkok. Voor de zekerheid checken we dit nog even bij As, die aangeeft dat we de juiste trein hebben gekozen. Terug naar het hotel, opfrissen, blog schrijven en dan weer richting het restaurant. Morgen geen wekker zetten, we nemen de trein om 14.40 uur en niet om 7.12 uur. Tot morgen vanuit Bangkok !