Dag 10 Chiang Mai

26 juli 2023 - Amphoe Mueang Chiang Mai, Thailand

Gisterenavond om 19.45 uur vertrokken met de nachttrein van Ayutthaya. We werden op het station netjes naar onze plek gewezen: in wagon 13, stoel/bednummer 23 en 24. Dit was de allerlaatste coupe van de trein. We hadden ervoor gekozen om een privé coupe te nemen zodat we geen last zouden hebben van andere mensen. De trein is vol, met alleen maar toeristen en zakenlui. Kedeng, kedeng, het kilometer spoor schieten onder ons door, we zijn op weg naar Chiang Mai, een reis van ruim 400 kilometer. We arriveren de volgende ochtend om 7.15 uur. We hebben wel wat geslapen maar zijn ook regelmatig wakker geweest. Bij aankomst staan de taxichauffeurs alweer om een ritje te dringen. Hier zijn het natuurlijk weer tuktuks, maar ook veel rode vrachtwagentjes, zogenaamde Songthaews. We nemen de laatste en worden keurig voor het hotel afgezet. We zijn natuurlijk veel te vroeg maar kunnen onze bagage alvast stallen. Over een uurtje of 5 kunnen we pas de kamer in dus gaan we na een korte pauze maar alvast op pad. We beginnen met koffie en gebak. Ontbijt hebben we vanochtend al om 6 uur in de trein gehad. We zitten dicht tegen het oude centrum aan en gaan te voet Chiang Mai verkennen. We lopen al snel door een gezellige straat met leuke restaurantjes en kroegjes. Die onthouden we alvast. In het oude centrum staan aardig wat tempels. We starten bij Wat Chiang man, een tempel uit 1297. Een redelijk complex waarvan we samen genieten. Als we even op een bankje zitten, komt de Aziatische zonnebloem voorbij. Groepsfoto en door. We gaan naar het Three Kings Monument, een standbeeld 500 meter verderop. Deze 3 koningen zijn de stichters van de stad Chiang Mai. Naast dit monument ligt alweer een andere tempel: Wat Inthakhin Sadue Muang. We lopen hier even rond en raken in gesprek met een Thaise meneer. Hij komt uit Phuket en is hier 4 dagen op bezoek. Zijn dochter gaat trouwen en is nu op zoek naar een bruidsjurk hier. En zijn zoon moet thai boxen in Bangkok. Hij vraagt ons het hemd van het lijf over Nederland en de Nederlandse gewoontes, o.a. over werken in Nederland. Hij begint  ook harder te stralen als hij vertelt dat hij net 2 maanden met pensioen is. Hij was bankmedewerker en af en toe gids in Phuket. Hij vertelt ons ook nog dat er tussen 1 en 2 uur diverse keren een stoet met scholieren voorbij zal komen. Een soort processie waarbij een grote kaars naar een tempel wordt gebracht. Dat willen we wel even zien en om de tijd te doden duiken we Amazon Cafe binnen, een beetje de Starbucks van Thailand met heerlijke koffie en stroopwafels. En inderdaad, iets na 1 uur komt er een stoet vrolijk zwaaiend voorbij. We volgen een stukje en slaan dan rechtsaf richting het mooiste tempelcomplex van het oude centrum: Wat Phra Singh. Ondertussen nog even wat winkels in vanwege de regendruppels. We schuilen even maar de druppels worden groter en groter; er is weer een tropische bui op komst. Tja wat moet je dan...thais eten. Na een halfuurtje is de bui weer over en gaan we op weg naar de tempel. Of beter gezegd tempelcomplex. Wat is hier veel te zien. We verblijven er een uur en gaan dan wandelend terug naar het hotel waar we inchecken. Zo even een klein tukje, wat inlezen in Chiang Mai en dan nog maar even op pad. Vanavond zal het niet laat worden schatten we zo in.

1. Marcella Withagen:
    26 juli 2023
    Iek!! Een schorpioen 🦂
    Ga je nog jungle tocht maken? Of fietsen in de omgeving?
  2. Ineke:
    26 juli 2023
    Wat een pracht en praal. Mooie tempels en wat een leuke rode taxi. Luxer dan een tuktuk. De Buddha’s van horen, zien en zwijgen zijn grappig. Lekker slapen straks en morgen weer een nieuwe dag vol avontuur.