Lomma, dag 3

19 augustus 2021 - Lomma, Zweden

Vandaag dus inderdaad naar Malmö. Deze keer kiezen we de trein en staan we binnen 10 minuten in het centrum van Malmö. Malmö met 390.000 inwoners is na Stockholm en Göteborg de 3e stad van Zweden. We lopen direct naar Stortorget (de grote markt). Op dit plein staat uiteraard weer een beeld van koning Gustav, deze keer Gustav de 10e. Alaaf. En ook een fontein, dit keer weer een hele mooie. Ook het oude stadhuis is mooi om te zien, ook al staat een gedeelte in de steigers. Daarnaast een heel oud gebouw dat al vanaf het begin dienst doet als apotheek. Zelfs de inrichting is authentiek. We vervolgen de weg door een klein steegje en zien direct de St.Petri, u raadt het al, een kerk. We lopen er een rondje omheen en vervolgen onze weg. Overal zien we de regenboogvlag terugkomen, het blijkt dat er één of andere tentoonstelling aan de gang is. Dan staan we plotseling voor een wel heel grappig kunstwerk, het optimisten orkest. We zijn er zelfs even een onderdeel van. Het wordt iets drukker want we komen bij de winkelstraat. Even een soort Bijenkorf binnen maar heel goed, we kopen niets. We steken de rivier over via de Davidshallsbron bridge. Aan de zijkanten van deze brug zijn allemaal bronzen schoenen van bekende Zweden vastgemaakt. Grappig om te zien. We krijgen er honger van en gaan lekker uitgebreid lunchen. Op naar de topper van Malmö,  de HSB turning torso. Deze wolkenkrabber is een creatie van de Spaanse architect Calatrava. We kennen hem nog vanuit Valancia. Het gebouw is magnifiek om te zien, van boven naar beneden is het 90 graden gedraaid. Uniek om te zien. We lopen verder de wijk in, welke vrij nieuw aandoet. We gaan naar het uitkijkpunt en zien de öresund bridge (De brug tussen Denemarken en Zweden) goed liggen. We vervolgen de route richting de haven en nemen tenslotte de trein terug naar Lomma. In het appartement wat gegeten en daarna nog even een wandeling richting het strand van Lomma gemaakt. Het is erg uitgestorven hier, we komen enkel wat bejaarden met een hond tegen of een verdwaalde puber. Morgen overdag maar eens kijken of het dan wat drukker is.

1. Ineke:
    19 augustus 2021
    Leuk verhaal, moderne en oude gebouwen in een stad. Tot slot mooie strandfoto’s.