Lomma, dag 2

18 augustus 2021 - Lomma, Zweden

Zo, gisteren weer een reisdag van 260 kilometer gehad. De ruitenwissers zijn 2 minuten uit geweest, de hele weg regen. In Lomma was het niet veel beter dus er een rustdag van gemaakt.

Het appartement is bovenop een garage gebouwd. Alles erop en eraan. Prima zo. Michael, de eigenaar heeft ons gisteren wat tips gegeven waarvan we vandaag dankbaar gebruik maken. Allereerst de verse broodjes van het bakkertje om de hoek. Daarna te voet naar het station (2 minuten lopen) voor de rit naar Lund, een universiteitsstad welke wordt vergeleken met Oxford. Even puzzelen of het de bus of trein wordt. We kiezen voor de bus want deze brengt ons rechtstreeks binnen 20 minuten naar Lund. We stappen uit en zien direct de All Saints Church liggen. We piepen even naar binnen en zien dat het van binnen een schitterende kerk is. Vanuit de kerk lopen we naar de universiteit van Lund met haar mooie gebouwen en een park. De moeite waard. We lopen verder richting de Dom van Lund en willen deze bezichtigen. Helaas begint er net een dienst dus gaan we lekker op een bankje zitten en mensen kijken. We lopen nog een stukje door de stad en tegen 1 uur zijn we terug bij de Dom. We kunnen nu wel naar binnen. We lopen ook de kelder met haar gewelven in maar echt bijzonder is het niet. Wel bijzonder is de astronomische klok uit de 14e eeuw die we bij de uitgang zien. Koffietijd ! We gaan weer naar Espresso House, een Scandinavische keten vergelijkbaar met Starbucks. En natuurlijk chocoladetaart voor Kitty en bosbessentaart (Blabarspaj) met vanillesaus voor William. Zo, op naar de botanische tuinen. Een fleurige bedoeling. Inmiddels zijn de eerste regendruppels daar. We zijn hier ook wel klaar en nemen de bus terug naar Lomma. De school is net uit dus zitten we tussen de scholieren en studenten. Maar we vallen niet op ! Denken we ....In Lomma aangekomen nog een stukje naar de haven gewandeld. Maar ook hier vallen nu de eerste druppels dus gaan we naar de supermarkt en slaan het nodige in. Vanavond weer zelf wat klaar maken. Morgen een zelfde weersvoorspelling als vandaag. De planning is dat we morgen naar Malmö gaan. Maar wie weet....

1. Mama/oma:
    18 augustus 2021
    Leuke dag met veel verschillende dingen. Gebouwen, tuinen met fleurige bloemen en haven. Ook busje gereden. Jammer van het weer. Een beetje te koud, hier is het niet veel beter,brrrr. Hopelijk morgen warmer en droog. Geniet van de avond met hopelijk winst voor PSV. Groetjes mama
  2. Marcella Withagen:
    18 augustus 2021
    Lund, nog nooit van gehoord maar erg leuk zo te lezen! Ik lees dit en kijk ondertussen naar PSV want schijnbaar is deze wedstrijd voor een Ajacied ook interessant 😄
  3. Bart Huijnen:
    18 augustus 2021
    Lund is volgens mij net Aarle Rixtel aka Veerle Lupack. Hedde Thieu nog gezien?