Dag 12, Chang Mai

28 juli 2023 - Hang Dong District, Thailand

Gisterenavond een heerlijke sport avond gehad. Eerst naar de sportsbar voor wat speciale biertjes. Daarna door naar het stadion. Of ja,  een overdekte hal met een boxring. Veel toeristen hier die komen kijken. De 1e partij begint en duurt slechts 20 seconden: K.O door een hoge trap op het hoofd. Nog 6 partijen te gaan waarbij het niveau steeds meer wordt opgekrikt. De vechters wegen maximaal 55 kilo. We zien ook vrouwen tegen elkaar vechten en zelfs 1 keer een vrouw tegen een man, of beter meisje tegen jongen. Op iedere partij kun je wedden en we wagen een gokje: 100 bath dat die meid wint. Helaas niet het geval. Halverwege komen er 3 stevige personen in de ring. Met een blinddoek om. Ze proberen elkaar te slaan en zorgen voor een grappige onderbreking  van de wedstrijden. Daarna weer de echte vechters. Er wordt volop strijd geleverd en tegen 12 uur is het klaar en gaan we terug maar het hotel.

De wekker gaat om 7 uur want om 8 uur worden we opgehaald voor de dagtocht. We zijn vandaag met 5 personen; er gaat ook een Engels gezin mee met een zoon van 11 jaar. Het is een uurtje rijden en achterin de pick-up leren we deze mensen beter kennen. Het klikt goed, das wel fijn als je een hele dag met elkaar op pad moet. Onze gids is een grappige kerel en weet het leuk te brengen. Onderweg stoppen we bij een markt waar we rondlopen. We kopen cocosnoot wafels, heerlijk. Niet veel later komen we aan bij de olifanten. We geven deze te eten en gaan daarna naar de rivier waar we ze mogen wassen. Wat een beesten. Even weer opfrissen en dan op pad voor een hike van zo'n 2 en half uur. Pittig trajectje maar we zetten moedig door. We passeren eerst nog een waterval maar bij de 2e besluiten we met zijn allen te gaan zwemmen. Heerlijk verfrissend. Given, de gids vraagt of we hier willen  lunchen in plaats van de verzamelplek boven. We stemmen ermee in en krijgen een heerlijke lunch met gekruide kip, rijst en diverse soorten fruit. Zo, weer energie voor het vervolg van de tocht. Pff, dit gedeelte is nog zwaarder als het 1e gedeelte. De flesjes water drinken we maar wat te graag leeg. Na ruim een uur stoppen we even bij een andere waterval. Wij gaan deze keer het water niet in maar kijken vanaf de kant. We leren hoe je met bamboe en wc papier een wapen kan maken. Macgyver is er niet bij. Zo, weer verder en deze keer over een gammel bamboe bruggetje. We lopen langs rijstvelden en zien 2 slangen voorbij glibberen. En weer stijl omhoog richting een klein dorpje met 100 inwoners. Hier woont het bergvolk, maar wel met een commerciële visie: we kopen een armbandje en gaan verder. Na een  halfuurtje worden we met een truck opgehaald en gaan we op weg naar de laatste activiteit van vandaag. Varen op een bamboe vlot. De weg erna toe schud ons aardig door elkaar. Uiteindelijk bereiken we de plek waar we op het vlot mogen. Heerlijk zo aan het eind van deze zware dag. We hoeven alleen maar te gaan zitten en te genieten van de natuur. Een jonge gast met stok verzorgt de rest. Iets na 5 uur bereiken we het eindpunt. We frissen ons wat op en gaan achterin zitten voor de terugreis. Iets na half 7 zijn we terug en bedanken de gids. Lekker douchen, eten en dan slapen. Hé, weekend, dus uitslapen dan maar.

1. Ineke:
    28 juli 2023
    Wat een leuk wandelavontuur en het wassen van de olifanten natuurlijk. Een hele klim en wel een heel bijzonder bruggetje.
    In het weekend dan maar een beetje uitrusten en weer verder met jullie reis.