Dag 16 Khao Sok

1 augustus 2023 - Khao Sok, Thailand

Vandaag de 1 day lake tour. We worden om half 9 opgehaald, samen met een ander Nederlands gezin. Daarna nog 4 gasten oppikken bij andere accommodaties en dan op weg naar het verzamelpunt. Hier stappen we over in een touringcarbus. Veel Nederlanders maar ook Belgen, Fransen en Italianen. We moeten ruim anderhalf uur rijden naar het stuwmeer Chiao lan, afgedamd door de Rathapraphadam welke in 1982 is gebouwd. Onderweg nog even een stop om waterdichte spullen en goed schoeisel te kopen. Bijna heel de bus koopt wel iets, wij houden het bij een waterdicht hoesje voor de telefoon. We vervolgen de reis en komen aan op de plaats van bestemming. De gids, Louis, regelt het prima. We gaan met de groep in 2 longtail boten en hebben geluk dat we als eerste aan boord mogen. Lekker achter in de boot, zodat we extra ruimte hebben. We gaan het meer op en kijken onze ogen uit. Wat een mooi gezicht is dat. En lekker weer. Genieten. Na een uur en een kwartier zien we in de verte de regen aankomen en doen de poncho om. 2 minuten later valt de regen met bakken uit de lucht. O ja, we zitten in het regenwoud. En waarom zijn we in de vakantie om 7 uur opgestaan om ons nat te laten regenen ? Even later is het weer droog en kunnen de poncho's uit. De 1e stop is bij de 3 rotsen in het meer welke de blikvangers zijn van dit meer. Eerlijk gezegd wel mooiere plekjes gezien vandaag. De 2e stop is bij een grot met stalagmieten en stalactieten. Vooruit dan maar, samen naar binnen. We kunnen overal staan en het duurt maar 15 minuten. In de grot zijn ook nog spinnen zichtbaar en heel veel vleermuizen. Na deze stop varen we weer over het meer. Rond 2 uur leggen we op het water aan bij een restaurant. We worden zingend welkom geheten. Er is een buffet waarvan we gebruik mogen maken. Bakkie koffie erbij, prima zo. We mogen nog kanoën en zwemmen maar we kiezen ervoor om lekker aan de kant te blijven en met wat andere reislustige mensen te kletsen. Om kwart over drie weer op de boot. Op weg naar de volgende stop, een waterval. 50 minuten in een boot voor alweer een waterval,  pfff vooruit dan maar weer. We komen aan en denken het zal wel. Maar dan zegt de gids dat we de waterval mogen beklimmen. We gaan omhoog en het blijft maar doorgaan. Wat gaaf is dit. Na een kwartier moeten we omdraaien en terug naar de boot. Toch leuk zo'n waterval. Daarna is het nog een uur en twintig minuten varen naar het eindpunt. Gelukkig vrijwel droog maar ja,wat maakt het uit vandaag. De terugreis gaat in een minibusje en duurt anderhalf uur. Het is al donker als we aankomen bij ons resort. Even opfrissen en dan in het dorpje wat eten. Hiervoor moeten we weer een stukje door de jungle maar met de zaklamp gaat dat prima. Bij de houtoven is het druk dus zal het wel goed zijn. We kiezen een pizza en deze smaakt, in in tegenstelling tot die in Bangkok, heerlijk. Maar morgen weer Thais eten. Terug op de kamer pakken we alvast de koffers in. Jagen nog wat beestjes van de kamer en gaan slapen. Morgen op weg naar Khoa Phanan. Het vervoer is al geregeld, morgen worden we rond half 9 opgehaald. Rond 3 uur verwachten we op onze volgende bestemming te zijn.

1. Ineke:
    1 augustus 2023
    Wat een mooie foto’s en weer eens wat anders wandelen door een waterval. En zo’n leuke poncho wil ik wel lenen voor mijn vakantie in Vietnam. 😀 Zo te zien genieten jullie volop.
  2. Anouk Terbeek:
    1 augustus 2023