Göteborg, dag 2

16 augustus 2021 - Gotenburg, Zweden

Na het ontbijt, ook hier prima, gaan we eens kijken wat we vandaag willen gaan bekijken. Het regent flink dus ook maar een museum op de lijst gezet. We beginnen bij het Ullevi stadion. Helaas is er geen rondtour dus op naar het volgende punt op de lijst. De regen is gestopt en de paraplu kan dicht. We zetten koers richting Gotaplatsen, het plein dat als het centrale punt van de stad wordt beschouwd. Aan het beginpunt staat één van de blikvangers van Göteborg, het standbeeld van Poseidon. Ook een concertgebouw en museum voor moderne kunst zijn hier te vinden. Het weer nodigt inmiddels uit om de jas uit te doen dus blijven we het buitenprogramma volgen. We passeren een kleurrijke waterfontijn, welke we later op de avond nogmaals zullen zien. We gaan verder naar Haga, en komen door een wijk met historische gebouwen. Eenmaal aangekomen in Haga genieten we van koffie met iets lekkers erbij. Haga zelf bevat veel kunstzinnige boetiekjes. Onderweg horen en zien we ook dat de introductieweek voor de studenten is begonnen. We zien diverse gebouwen van de universiteit van Göteborg. Vanuit Haga verder naar Skansen Lejonet. Het is een steile klim om de heuvel op te komen maar eenmaal boven hebben we prachtig uitzicht over de stad. Het weer blijft ons gunstig gezind. De donkere wolken gaan snel voorbij. Dus dan nog maar een stuk verder. Op weg naar Slottskogen, een prachtig mooi park met zelfs een dierentuin erin. We kijken bij de zeehonden, eenden, ganzen en pakken het voeren van de pinguïns ook nog even mee. We gaan nog verder in het park maar helaas is de kinderboerderij gesloten. Dan maar verder naar het gedeelte Djurpark. Opnieuw een flinke klim maar ook nu de moeite waard. We zien herten, varkens, berggeiten, paarden, vogels, etc. Tegen vier uur terug richting het centrum. Nog even langs de Oscar Fredriks Church en kort langs de haven. Na de vele kilometers wel een biertje verdiend in de Ierse pub. Tot slot nog een bezoekje gebracht aan het standbeeld voor zinloos geweld, the knotted gun, een replica van het standbeeld bij de Verenigde naties in New York. In het hotel een uurtje bijkomen en voor de verandering eens bij de Italiaan gaan eten: heerlijk. Via de gekleurde fontein terug naar het hotel. Morgen weer verkassen.

1. Ineke:
    16 augustus 2021
    Goede reis weer morgen.
  2. John:
    17 augustus 2021
    drukke bedoening elke dag zo actief zijn fijne dagen nog houdoe